Acte d'Homenatge al Fossar de la Pedrera del Cementiri de Montjuïc

Acte d’Homenatge als immolats en el Fossar de la Pedrera el dia 16 d’octubre de 2011

Senyors diputats, alcaldes i regidors, companys i companyes de les diferents associacions memorialistes, familiars i amics de les víctimes que estan enterrades en aquest Fossar de la Pedrera, moltes gràcies per la vostra presència en aquest tradicional acte d’homenatge a tots els morts republicans afusellats en el Camp de la Bota, en el Castell de Montjuïc i altres indrets de tot l’estat espanyol.

Han transcorregut 34 anys des de que es van celebrar les primeres eleccions democràtiques, però la situació política i jurídica dels nostres morts continua sent la mateixa que hi havia fins el 20 de novembre de 1975, data en que va morir el dictador el general Franco.

Amb la vigent Llei de la Memòria Històrica de l’any 2007, aprovada per la majoria dels grups parlamentaris a les Corts Generals a proposta del Govern, no és res més que la confirmació de la negativa a poder ser rehabilitats jurídicament els nostres familiars, no han volgut respectar el sacrifici de tos aquells homes i dones, què se’ls arrabassà la vida per defensar la legalitat constitucional de la República.

Ha estat la Llei del Punt i Final

Fent una mica de memòria d’un passat recent, tots el grups parlamentaris, van aprovar per unanimitat la Llei d’Amnistia de l’any 1977, per exonerar de qualsevol responsabilitat als franquistes dels possibles actes delictius comesos durant la dictadura, però es van oblidar de rehabilitar jurídicament a tots els republicans que foren represaliats.

Cal destacar el fet de què van ser exonerats els franquistes de tota responsabilitat, però no van tenir la valentia política per rehabilitar jurídicament els republicans.

Realment va ser un oblit o un pacte vergonyós pera aconseguir la transició democràtica ?

És incomprensible aquesta manca de sensibilitat, envers tots aquells milers de persones, malgrat el temps transcorregut, que foren primer empresonades, després jutjades i finalment condemnades a la pena de mort, per uns tribunals militars il·legals, pel fet de defensar la legalitat constitucional, valors avui aparentment vigents en l’actual Constitució.

Les Nacions Unides, han reclamat al Govern espanyol, que la Llei d’Amnistia hauria de ser anul·lada per ser contraria a la Convenció dels Drets Humans, ja que els crims contra la humanitat no prescriuen, però el Govern espanyol s’hi nega.

Quina raó moral, política o jurídica hi pot haver, per mantenir aquesta posició contraria a la rehabilitació jurídica de tots els represaliats per franquisme?

Els familiars de les víctimes mai hem demanat venjança envers a les persones que tan mal van causar a milers de persones, només reclamen justícia i aquesta se’ns continua negant, malgrat les promeses públiques.

Abans d’acabar la meva intervenció voldria agrair públicament, a la direcció dels Serveis Funeraris de Barcelona, per l’oferiment ferm que varem tenir a col·laborar materialment en la celebració d’aquest acte.

Vull demanar-vos un minut de silenci a la memòria dels nostres morts i del gran amic de la Nostra associació, el Molt Hble. Sr. Heribert Barrera, que com tots sabeu ens va deixar el passat dia 27 d’agost, va esser un gran patriota català i col·laborador nostre, sempre el recordarem.

********************

LLANTO BAJO TIERRA

( ¡ Grito desesperado! )

Una vez más han osado llamarnos,

oprimidos por la grama y el asfalto,

víctimas del fusil, y en sobre salto

se han propuesto al unísono ¡ gritarnos! :

-¡ Buscad, cavad la tierra por doquiera

porque por doquiera estamos todos !

en unión nuestras frentes nuestros codos,

en desorden y oscura abrazadera.

Estamos bajo tierra de cunetas,

somos en hondadas de la sierra,

la fosa junto al muro nos aferra

donde las calaveras son sujetas.

Descomunales fosas en mesetas;

-venid pronto a sacarnos de este encierro,

donde nos han hundido como a perros

clavados por el rol de bayonetas.

Antonio Mayo 16.10.2011