La Nostra Associació

Constitució de l'Associació

L’any 1976, a través de diverses cartes que van ser publicades a la Bústia del diari Avui es va aconseguir fer una concentració de familiars de les víctimes de la repressió franquista, a la cripta de l’Església de Pompeia de Barcelona.

Arran d’aquesta reunió es va formar una Comissió per intentar constituir i legalitzar una associació. La Comissió es va reunir diverses vegades en un petit despatx de la mateixa església de Pompeia per preparar el programa de treball.

La finalitat de l’associació era la de mantenir viva la memòria de totes aquelles persones que foren immolades per tenir, mantenir o defensar els valors de llibertat, justícia, igualtat i pluralisme polític, durant i després de finalitzada la Guerra Civil a Catalunya, fossin catalans o no, moriren executats en compliment de sentència o sense, com també aquells morts a conseqüència de les ferides patides o per raons de malaltia dins de les presons, camps de concentració, hospitals o bé en altres llocs.

Es van presentar els estatuts al Registre del Govern Civil que els va traslladar al Ministeri de la Governació. Després de superar molts entrebancs es van aprovar el dia 11 de juliol de 1980.

El programa inicial de treball acordat per l’Associació preveia:

1r. Preparar l’esborrany dels estatuts per aconseguir la pertinent legalització per part de les autoritats, encara franquistes.

2n. Obtenir el permís perquè no s’enterrés a ningú més en el Fossar de la Pedrera del Cementiri de Montjuïc.

3r. Aconseguir que el Fossar s’agencés dignament, tal i com es mereix tot ésser humà.

4t. Instal·lar un monument a la memòria de tots aquells que se’ls va arrabassar la vida, per defensar la legalitat constitucional de la República i les llibertats democràtiques i demanar que les restes del President Lluís Companys fossin traslladades al Fossar de la Pedrera, al costat de tots aquells republicans que també foren assassinats.

5è. Una vegada a l’any fer una trobada al Fossar per honorar a totes les persones allí enterrades i simbòlicament a totes aquelles altres que reposen en llocs semblants i que també foren repressaliades per les forces franquistes.

6è. Demanar al Govern Central l’anul·lació dels judicis sumaríssims militars a que foren sotmesos aquells republicans per defensar la legalitat constitucional de la República.

De tots els objectius inicials, l’únic que ens queda pendent és el d’aconseguir que el Govern Central anul·li els judicis sumaríssims militars.