Monuments als Immolats

El dia 13 de juny de 1981, es va encarregar a l’escultor Ferran Ventura un monuments als immolats per a instal·lar-lo al Fossar i que va ser sufragat per subscripció popular del poble de Catalunya.

Membres de la Junta amb l’escultor Ferran Ventura amb la maqueta del monument

Per l’acord signat amb el President del Parlament de Catalunya, Heribert Barrera, el dia 11 d’octubre de 1983, el monument original de pedra es col·locaria al pati de la Biblioteca del Parlament i s’encarregaria una rèplica en bronze per instal·lar-lo al Fossar.

El monument original es va instal·lar al Parlament el dia 15 de juny de 1984.

Donació al Parlament de l’escultura als immolats a Barcelona, 15 de juny de 1984

El monument als immolats es va inaugurar al Fossar el 21 d’octubre de 1984 amb en un acte que va comptar amb l’assistència del President del Parlament de Catalunya, Heribert Barrera; del Conseller Bassols en representació del President de la Generalitat, Jordi Pujol; i de l’Alcalde de Barcelona, Pasqual Maragall.

Inicialment el monument del Fossar es va instal·lar a la part de dalt del Fossar, on quedava més amagat, ja que no es va autoritzar la instal·lació de cap símbol sobre la gespa del Fossar. Posteriorment es va trencar aquesta prohibició i des de llavors l’Associació va iniciar una dura i constant lluita, que va durar set anys, per aconseguir el traslladat del monument a la plaça del Fossar. Poc abans del 15 d’octubre de 2003 es va col·locar al seu emplaçament actual.